São Vincente
12 januari 2026 - Mindelo, Kaapverdië
Lieve allemaal,
Ik zit hier in een schattig hotelletje:Residencial Orietta op het dakterras in het zonnetje mijn eerste verhaal te schrijven over Kaapverdië.
ik ben hier vanmiddag aangekomen met bijna vertraging. De co piloot van het vliegtuig had medische klachten en moest naar het ziekenhuis. Er moest een reserve opgetrommeld worden. Dat bleek niet zo eenvoudig te zijn. Ik ben van Alicante via Madrid gisteravond in Lissabon aangekomen. Het was daar stervenskoud en het regende. Ik zou met de bus naar het hotelletje gaan, maar vanwege mijn angst om ziek te worden van de kou heb ik maar een taxi genomen. De taxi deed er 5 minuten over en toen begon de ellende weer, net als in Turijn. Er was geen receptie en er hingen vier kastjes aan het hek. Godzijdank bleef de taxichauffeur nog even wachten tot ik binnen was, maar nee, dat lukte niet!!! Bij geen van de vier kastjes ging het hek open!!!!
Op mijn papieren stond dat het op nummer 25 was. De taxichauffeur belde het info nummer wat ik had. Mijn kennis van het Portugees is 0, dus ik was zo blij dat die man nog bij me bleef, ik had anders niet geweten wat ik had moeten doen. Nee, het was niet 25, maar23!!!!!
Ja, en toen was het hek meteen open!!!
De taxichauffeur vroeg €15 voor een ritje van 4 minuten, maar ik heb hem toch nog maar een flinke fooi gegeven! Ik vroeg of hij mij vanmorgen ook wilde ophalen, maar 06.15 uur vond hij te gortig!!! Maar hij belde wel naar een nummer om te kijken over een collega gek genoeg was om me op te halen. Dat lukte!! Na 100 keer “obrigado” (dankjewel) gezegd te hebben,ging ik het inmiddels geopende hek door op zoek naar mijn kamer. Dat ging vlot.De kamer was prachtig maar……… STERVENSKOUD!!! Er was wel een splitairco, maar die sloeg steeds af. Ik dacht: waar ben ik aan begonnen? Vind ik dit echt leuk?????? En ik vond het al zo moeilijk om mijn schatje Dick achter te laten! Ik ben met kleren en al in bed gedoken. Tegen de tijd dat ik een beetje warm werd was het half 6 en moest ik opstaan! Met kloppend hart stond ik buiten in de regen en de kou te hopen dat die taxi zou komen. Godzijdank kwam hij 5 minuten te vroeg! Nu moest ik voor dezelfde afstand €6 betalen!
Een beetje een valse start van deze reis zullen we maar zeggen!!!!
Maar nu is alle leed geleden en gaan we alleen nog maar genieten hoop ik!
Mijn reden om naar Kaapverdië te gaan waren: Mijn geliefde zangeres Caesaria Evora komt er vandaan, de warmte (Kaapverdië ligt 500 km van Senegal) en het vulkanisme, wat ik wil gaan zien. Nou eigenlijk heb ik met alle drie al kennis gemaakt. Bij de landing kon je al meteen zien dat São Vincente 1 grote dode vulkaan is. Alle grond is zwarte vulkaanas. Het vliegveld (nou ja vliegveldje met 1 landings/opstijgbaan, aankomsthal is ook vertrek hal, 1 bagagebelt) is genoemd naar mijn heldin Cesaria en ze zong me toe bij het verlaten van de luchthaven! Morgen ga ik naar haar huis, wat nu een museum is.
Ik ga dit verhaal nu versturen. Fingers crossed dat het lukt!
Nu alleen nog maar genieten en er een leuke vakantie van maken. 😘
Ik heb een infectie, antibiotica en nog iets gekregen, voel mij vandaag ietsje beter